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Forschung

Synchronized! The Gendered Aesthetics of Mass Culture

This sub-project of the large research project "Contingency & Contraction" approaches a seminal decade of the history of US-American mass culture: the 1910s. In a series of essays, it aims to grasp the aesthetics of a field that has often been mapped in marked distinction to (classical) aesthetic theories. The project engages with seminal theories of mass culture of the first half of the 20th century, pitting them against mass-cultural practice (with a focus on film, magazine culture and the burlesque stage of the 1910s). It is inspired by major studies on modernity such as Andreas Huyssen's "Mass Culture as Woman" or Rita Felski's The Gender of Modernity that theorized modern mass culture in terms of gender/sex distinctions, but in contrast to this earlier work it does not focus on the representation or conceptualization of mass culture in modernist writing. Instead it emphasizes mass cultural self-observations and its aestheticoperation in the cultures of modernity. 

The project starts from the assumption that what Matthias Makropoulos has identified as modern mass culture's most trenchant effect - its "aestheticization of the social" (Makropoulous) - impinges heavily on the figuration of social diversity and distinction. This does not only involve the articulation of new social roles and personae, but more importantly a profound rearrangement of the very system of conceptualizing social order. Modern sex and gender attributions (which have to be read in tight conjunction with enactments of race, class and other markers of diversity) make this exemplarily obvious.

Forschungsinteressen

  • Serialisierung und Serialität
  • Massenkultur
  • Moderne/Modernität
  • Science Studies
  • Diaspora Studies
  • Transnationalität

Laufende und abgeschlossene Forschungsprojekte

2018-2021
DFG-Forschungsprojekt "Contingency & Contraction: Modernity, Temporality in the United States, 1880-1920"

2013-2016
DFG-Forschungsprojekt "Massenkultur in Serie: Populäre Film Serials und Strukturen des Seriellen in den USA, 1910-1940" (Teil der Forschergruppe "Ästhetik und Praxis populärer Serialität," FU Berlin, Leitung Prof. Dr. Frank Kelleter), mit Ilka Brasch.

2010-2013
DFG-Forschungsprojekt “Serielle Figuren im Medienwechsel” (Teil der Forschergruppe "Ästhetik und Praxis populärer Serialität," FU Berlin, Leitung Prof. Dr. Frank Kelleter), mit Dr. Shane Denson.

2006-2010
DFG-Forschungsprojekt “Diasporische Selbstinszenierungen. Chinesisch-amerikanische und amerikanisch-chinesische Identitäten im Austausch”, mit Vanessa Künnemann.

Konferenzorganisationen

Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Amerikastudien (DGfA), Modernities and Modernization in North America, Leibniz Universität Hannover. Mit Ulla Haselstein, Laura Horak, Michael North, Anita Patterson, Andreas Reckwitz. Juni 2017. 

Summer School Inside/Outside: Queer Networks in Transnational Perspective. Mit Anna-Lena Oldehus, gefördert durch die VW-Stiftung. Kulturzentrum Pavillon, Hannover, September 2016. 

Symposium Kurz & Knapp: Erzählen und Wissen in kleinen Formen zusammen mit Michael Gamper. Gefördert durch die VW-Stiftung, Konferenzzentrum Schloss Herrenhausen. Juli 2015.

Internationale Konferenz Managing Mass Culture: Serialization, Standardization, and Modernity, 1880-1940. zusammen mit Ilka Brasch und Christina Meyer. Konferenz im Rahmen des DFG-Projekts "Massenkultur in Serie". Mit Amy Borden, Michael Chaney, Sabine Haenni, Scott Higgins, Frank Kelleter, Rob King, Kathleen Loock, April 2015.

Internationale Konferenz Cultural Distinctions Remediated: Beyond the High, the Low, and the Middle zusammen mit Shane Denson, Florian, Groß, Vanessa Künnemann. Konferenz im Rahmen des DFG-Projekts "Serielle Figuren im Medienwechsel". Mit Keynote-Vorträgen von Jason Mittell und Lynn Spigel. Hannover, Dezember 2011.

Internationale Konferenz Chinatowns. Myths and Realities of an Urban Phenomenon in the United States and Europe. Konferenz im Rahmen des DFG-Forschungsprojekts "Diasporische Selbstinszenierungen." Gefördert durch die DFG und die Leibniz Universität Hannover. Mit John Kuo Wei Tchen, Yong Chen, Mary Lui, Lars Amenda, Thoralf Klein, Flemming Christiansen, Peter Kwong. Hannover, September 2008.

Internationale Konferenz Pacific Interactions. The USA, China, and the Chinese Diaspora in Historical Perspective. Auftaktkonferenz des DFG-Forschungsprojekts "Diasporische Selbstinszenierungen". Gefördert durch die DFG, DGfA, U.S. Embassy Berlin, NordLB und den Freundeskreis der Universität Hannover. Mit Xiao-huang Yin, Pheng Cheah, Thoralf Klein, Sebastian Conrad, Andrea Riemenschnitter et al. Hannover, November 2006.

Internationales Symposium Virus! zusammen mit Dr. Brigitte Weingart (Kulturwissenschaftliches Forschungskolleg "Medien und kulturelle Kommunikation", Universität zu Köln) und Dr. Bernd Busch (Kunst-und Ausstellungshalle Bonn). Gefördert durch die DFG und die Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland Bonn. Bonn, Januar 2002.

Internationales Symposium Mixed Up. Multiculturalism and Popular Culture, in Kooperation mit dem British Council und dem Amerika Haus Köln. Gefördert durch die DFG, Anglo-German-Foundation, Friedrich-Ebert-Stiftung, USIS, DGfA, Universität zu Köln and div. Sponsoren. Köln, Juli 1996.

Stipendien und Gastdozenturen

June 2008
Dozentur, Dartmouth College, Summer Institute "The Futures of American Studies"

1998-2000
Habilitationsstipendium, DFG

1998-1999
Gastwissenschaftlerin, New York University

March 1998
Fellow Salzburg Seminar, "The Contemporary Novel"

August 1997
Dozentin, Dartmouth College, Summer Institute "The Futures of American Studies"

1993-1994
Stipendium, Postgraduate School "The Problem of Democracy in the USA", John F. Kennedy-Institut, FU Berlin

1991-1994
Akademische Nachwuchsförderung des Landes Berlin nach NaFöG

1992
Forschungsstipendium Deutscher Akademischer Austauschdienst für Recherchen an der Columbia University, New York, Harvard University und University of California at Berkeley