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AAS1 Theory and Method

Im Modul AAS1 Theory and Method werden zwei Veranstaltungen ange­boten, die sich mit den wesentlichen Analyseverfahren und theoretischen Debatten der Anglo­phone Studies auseinandersetzen. Die im Rahmen des Bachelorstudiums vermittelten Kenntnisse sollen in diesem Rahmen vertieft, aktualisiert und kritisch reflektiert werden. Die erste Veranstaltung gibt einen Überblick über die gängigen Theorien, Methoden und Modelle. Hier sollen die Studierenden lernen, sich selbstständig mit den theoretischen Problemen und Grundfragen der Disziplin auseinanderzusetzen, eigene Positionen zu entwickeln, zu kommunizieren und unterschiedliche Theoriegebäude für das eigene wissenschaft­liche Arbeiten fruchtbar zu machen. Das zweite Seminar des Moduls leitet zu einer intensivierten Auseinandersetzung mit Analysemethoden und deren Anwendung an. Die Studierenden untersuchen aus vergleichender Perspektive ausgewählte Fragestellungen und Positionen der Literatur-, Kultur- und Filmtheorie, reflektie­ren aber auch Methoden und Positionen der visual culture studies, der Medientheorie, der Populärkulturforschung oder anderer affiner Theoriedebatten.

Das Modul Theory and Method setzt sich zusammen aus einer Vorlesung/einem Seminar und einem Seminar:

Vorlesung AAS1.1, Seminar AAS1.2 (je 2 SWS)

LP: 12

Prüfungsleistung: Hausarbeit (15 Seiten)

Experience Report AAS1 “Theory and Method”

Seminars in the AAS1 module provide access to fundamental literary and cultural theories. The module consists of an introductory course that usually choose one primary text and discuss a new theory each session with regard to that text, and of a seminar that turns to different approaches within one field of study, e.g. gender studies. Addressed theories range from classical humanities and literary theory over philosophy and sociology to film theory and media studies.

One of the courses I took was structured as to include 13 different theoretical approaches and their application to Oscar Wilde’s The Picture of Dorian Gray (Winter 2011/12). Each session was dedicated in equal parts to the assigned theory text, general information about its associated school of thought, and to a reading of corresponding passages of the novel. Studienleistungen were distributed in the form of moderation sessions which meant that one student would lead the discussion of the theoretical text. Apart from encouraging the participants to deepen their knowledge about theories and methods gained from their bachelor’s degree and to critically engage with familiar and new theoretical texts, the application of several different theories raised an awareness of the multi-layered meanings of a particular literary text to which there is always more than one interpretation. Never losing sight of the overall framework, the seminar highlighted important differences and interrelations between theoretical schools and thereby provided us with the theoretical and analytical tools that are fundamental for writing academic papers.

CP: 12

PL: academic paper (5,000 – 7,000 words)

SL: presentations, essays or similar tasks as determined by the lecturer

Responsible for the module is Prof. Dr. Ruth Mayer