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AAS5 New English Literatures and Cultures

Die Qualifikationsziele des Moduls sind die Erarbeitung, Vertiefung und Differenzierung von Kenntnissen im Bereich der neuen englischen Literaturen und Kulturen und ihrer spezifischen politischen, sozialen und historischen Kontexte. In diesem Zusammenhang spielen postkoloniale Theorien und damit besonders die Begriffe und Konzepte der Transkultura­lität, der kulturellen Hybridität und des Kulturaustauschs eine zentrale Rolle.

Die Seminare dieses Wahlpflichtmoduls präsentieren mit wechselndem Fokus verschiedene thematische und ästhetische Aspekte der neuen englischsprachigen Literaturen und widmen sich besonders den Gegenwartsliteraturen und Kultu­ren Afrikas, Asiens und der Karibik. Neben literarischen Texten werden auch Spiel- und Dokumentarfilme analy­siert und auf ihre Repräsentation von Machtverhältnissen und Identitätskonstruktionen hin befragt.

Seminare in dem Modul finden zum Teil in interdisziplinärer Zusammenarbeit mit Lehrenden des Historischen Seminars statt. Bisherige Veranstaltungen haben sich z. B. mit folgenden Themen beschäftigt:

  • Historical and Literary Perspectives on Family Structures in Southern Africa
  • Colonial Nigeria in Historiography and Literature
  • Listening to the Voices: Literary and Historical Approaches to South African Life Writing
  • Reading the Caribbean

Das Modul New English Literatures and Cultures setzt sich zusammen aus 2 Seminaren: AAS5.1 und AAS5.2 (je 2 SWS)

LP: 12

Prüfungsleistung: Hausarbeit (15 Seiten)

 

Experience Report AAS5 “New English Literatures and Cultures”

Seminars of this module explore new English literatures and cultures with regard to their political, social, and historical contexts. Given the module’s strong emphasis on postcolonial theories, students learn how to approach literary texts by means of central postcolonial concepts such as diaspora, cultural hybridity, and cultural exchange. Literary and cultural representations of contemporary African, Asian, or Caribbean writers are investigated in terms of power relations and identity constructions.

Based on a close reading of Charles Dickens’s Great Expectations, the seminar “Postcolonial Great Expectations” (Winter 2011/12) focused on two contemporary rewritings of the English classic: Jack Maggs (1997) of the Australian author Peter Carey and Lloyd Jones’s Mister Pip (2006), which moves the coming-of-age story of Pip to the island of Bougainville. Following an introduction to key critical concepts and approaches of postcolonial theory, as well as postcolonial writing strategies, we discussed similarities and differences between the ‘original’ text and its sequels. We considered plot design, construction and constellation of characters, narrative perspective, imagery, and genre classifications to conclude that both rewritings critically and creatively engage with their ‘source’ text and thereby raise crucial questions about the legacies of colonial history and heritage.

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CP: 12

PL: academic paper (5,000 – 7,000 words)

SL: presentations, essays or similar tasks as determined by the lecturer

Former seminars included: The Trouble with Identity (Summer 2013), Caribbean Literature in English (Summer 2012), 18th-Century Black Atlantic Writers (Summer 2012), Postcolonial Great Expectations (Winter 2011/12), Contemporary British Writing and Film on Slavery and Abolition (Summer 2011)

Responsible for the module is Prof. Dr. Jana Gohrisch