Forschungsprojekte

H.H. Brackenridges Modern Chivalry: Materialität, Archivgeschichte, Nation & Empire

Mein laufendes Forschungsprojekt untersucht die Publikations- und Archivgeschichte von Hugh Henry Brackenridges mehrteiligem Werk Modern Chivalry (1792-1815). Das Projekt analysiert, wie kulturelle und politische Erfahrungen in Pennsylvania während der frühen Republik durch eine sich wandelnde Medienkultur geprägt waren. Zusätzlich nimmt das Projekt das größere diskursive Netzwerk um Modern Chivalry in den Blick (Vorworte, Einleitungen zu späteren Editionen, Sekundärliteratur) in seiner chronologischen Entstehung zeitgleich mit dem fortschreiten der demokratischen Entwicklung. Ich verknüpfe Einsichten aus der Analyse der materiellen Textualität von Modern Chivalry (zum Beispiel Zusammenhänge von Druckqualität, Druckort, und der amerikanischen "Westward Expansion") mit Entwicklungen zur Bedeutung von Text für die Demokratiegeschichte in den USA, um Zusammenhänge zwischen Mediengeschichte und demokratischer Gesellschaftsorganisation sichtbar zu machen. Ich untersuche zudem, in wie weit Praktiken der Archivierung literarischer und historischer Texte und damit einhergehende Verständnisse von Archivressourcen unser Verständnis vergangener politischer Diskurse beeinflussen, und in wie weit das Verständnis der politischen Vergangenheit im aktuellen politischen Diskurs verankert ist. 

Forschungsinteressen

  • Studien der Populärkultur
  • Serialitätsforschung
  • Film- und Fernsehstudien
  • Literatur- und Kulturtheorien
  • Early American Studies und American Literature of the Early Republic
  • Media Archaeology 
  • Studies of the Archive 
  • Demokratie

Abgeschlossene Projekte

Dissertationsprojekt

"Operational Detection: Crime Serials and the American Cinema, 1910-1940"

Abstract: 

The dissertation studies film serials as part of American popular culture before the marketing of home television. Between 1910 and the 1940s, film serials constituted an important part of American cinemas. Audiences returned week after week for the next "chapter" of a serial, from the Serial Queen Melodramas of the 1910s to the comic strip adaptations of the 1930s and 40s. Throughout these decades, a large number of serials were based on crime plots and the prosecution of a masked villain. Starting, arguably, with the French serial Fantômas and the American The Exploits of Elaine, both the detective and the villain relied on novel or made-up technologies. By means of these technologies, the film serials display their status within the booming context of new inventions that marked the second half of the nineteenth century and continued well into the 20th. Film serials not only reflect upon existing inventions, but they dream up alterations or entirely new mechanisms. Additionally, the serials themselves emerge as part of the comparatively new medium of serialized cinema, thus also bearing their own history as technological innovation. The study argues that these crime serials invite a certain type of audience, or a distinct mode of engaging with the serials. Instead of focusing on individual characters, this mode encourages audiences to consider the structure of the mechanisms displayed in the serials as well as the structure of the plot as mechanism. This mode of engagement reframes the 19th-century interest in how mechanisms function - an interest that Neil Harris addressed as "the operational aesthetic". In short, the study reframes Harris' concept as a receptive mode and moves it into the 20th century, with seriality as its predominant driving force.